|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Так виник храм наук колиска культури всього східнослов'янського світу... (За М. Слабошпицьким).
|
|
|
|
|
|
Митрополит— вище звання православних єпископів. Архімандрит — звання настоятеля (ігумена) монастиря.
III. Назвіть речення прості й складні. Знайдіть односкладні й двоскладні речення, підкресліть у реченняхгралотичні/ основу .
IV. Доповніть текст власною інформацією про Києво-Моги- лянську академію.
45. І. Прочитайте речення, правильно інтонуючи. Схарактеризуй те їх за метою висловлювання. Визначтеокличні речення . Яка їх роль у висловлюваннях? Аргументуйте свою думку (див. с. 35).
1. Рідна мова в рідній школі! Що бринить нам чарівніш? (Олександр Олесь). 2. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине... (Т. Шевченко). 3. Прости, мово! Воскресни! Повернися! Возродися! Забуяй віщим і вічним Словом від лісів — до моря, від гір — до степів (К. Мопгрич). 4. О, явись мені, слово,— душі освята! Серце кличе! Ти чуєш, як серце жде? (Г. Світлична). 5. Ти не лови мене на слові, не бий мене підступно... (В. Бази левський). 6. Любов до Батьківщини неможлива без рідного слова (В. Сухомлинський).
II. Спишіть четверте, п'яте й шосте висловлювання, підкресліть головні й другорядні члени. Які з речень ^поширеними , а які —непо-ширеними ? Як ви це визначили? (Див. с. 35).
III. У виділених словах з'ясуйте орфограми.
|
|
|
|
|
|
Пунктограма Знак оклику в окличних реченнях
А скільки краси, витонченості й щирості в українській ліричній пісні! (Г. Нудьга).
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
46. І. Прочитайте народні вислови. Визначте, які з них є прислів'ями, а які — приказками. Поясніть зміст кожного.
1. Легко говорити, та не так легко зробити. 2. Хоч картину малюй. 3. Хто працює — не бідує. 4. Не дає і вгору глянути. 5. Коли маєм — не шануєм, а згубивши, плачемо. 6. Що написано на роду, того не об'їдеш і на льоду. 7. Все добре, що добре кінчається. 8. Гарно тому жити, хто не має за чим тужити. 9. Не змигнувши оком.
II. Уведіть у речення 2—3 фразеологізми. Якими членами речення вони є?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|