|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А потім стихли зозулі, замовкли солов'ї, і тільки іноді обізветься пізній соловейко — почне колінце й раптом обірве, наче засоромиться. Часто можна було побачити пташку, яка, схопивши черв'яка, зникала з ним десь у хащі, де в затишному кубельці чекали пуцьверінки (За О. Донченком).
II. Знайдіть речення з однорідними й неоднорідними означеннями. Яке слово в реченні вони пояснюють?
III. Випишіть із тексту прислівники і з'ясуйте їх правопис; 2—3 з них розберіть як частину мови.
IV. Виділені речення доповніть однорідними й неоднорідними означеннями і запишіть.
Пунктограма
Кома при однорідних означеннях
Лебеді летять нижче розпатланих, обвислих хмар (М. Стельмах).
|
|
|
|
|
|
|
Мовознавче дослідження
|
|
|
|
|
|
|
217.1. Прочитайте речення вголос із відповідною інтонацією. Прокоментуйте пропущені розділові знаки. Випишіть, розставляючи розділові знаки: а) речення з однорідними означеннями; б) речення з неоднорідними означеннями.
1. Широкий український степ лежав навкруги (Ю. Янов-ський). 2. Верхній шар чорнозему змінився твердою віками спресованою глиною (Д. Бедзик). 3. Спустився негустий блакитний вечір і навіть крізь вікна було видно як пухнасті сніги одсвічувались рожевими малиновими бризками зорі (М. Стельмах). 4. Велика грізна тиша висить над степом над залитою сонцем висотою (О. Гончар). 5. Тендітні ніжні сніжинки хтось сипле (За П. Усенком). 6. Ліс обгортав їх — холодний сумний та мовчазний (М. Коцюбинський).
II. Зробіть синтаксичний розбір четвертого речення (див. алгоритм на с. 156). Визначте, якою частиною мови виражені члени речення.
III. Поясніть орфограми у виділених словах.
■ Із секретів синтаксису
Між неоднорідними означеннями не вживаються сполучники, їх не можна умовно підставити в реченні. Порівняйте: докладна, змістовна відповідь (докладна і змістовна) — однорідні означення; докладна учнева відповідь; його докладна відповідь (поєднати сполучником / не можна) — неоднорідні означення.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|