Переглянути всі підручники
<< < 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 > >>

 

22. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами
Вчись у природи творчого спокою... Є. Плужник
Узагальнювальні слова Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами 224. І. Прослухайте текст. Назвіть однорідні члени речення, які допомага­ють створити емоційну напругу в тексті. БЕРЕЖІМО СВІТ ЯВОРІВ...
Ніколи не забуду своєї першої ди­тячої драми, що тяжко й надовго ра­нила моє серце. Біг я з важкеньким ранцем зі школи. Зиркнув на ліщиновий кущ біля стежки і мерщій виламав собі добрень­ку лозину, сів на «коня» та й гайнув серединою вулиці, аж закуріло. Мені довго не прощали цього вчинку. Дерево в нашому селі дуже шанувалося, вважалося мало не священним. Добре при­гадую, що в першому класі на одному з уроків учителька про­сила: — Не ламайте, діточки, дерева: ні яблуні, ні груші, ні бере­ста, ні тополі. Тільки садіть їх там, де голо, і поливайте. Я бережу цей спогад. Він мені дуже дорогий не тільки пое­тичним підтекстом, а й своєю суттю, бо корисне і прекрасне пов'язане в один вузол. Дерево, кущ, чагарник, квіти, билина, зілля, розмай — рослини, без яких не уявити життя на землі. З якого часу так повелося, що ми — мешканці того чи іншо­го села, міста, вулиці — зняли з себе відповідальність за зелені насадження у гаях, садках, палісадниках? А хто ж тоді ми? Тільки на словах — господарі землі? А я вірю, що майже все можна вирішити на своїй вулиці чи в своєму дворі, захистити зеленого друга. Треба тільки не заплющувати очей на непо­добства. Нехай ніколи не в'яне в наших душах чарівний світ живого: яворів, любистків, лелек і зозуль! Діймо: думаймо, шукаймо, борімось гуртом, громадою. Не будьмо байдужими, сліпими і глухими! Хто збайдужів, не бачить і не чує, що екологічна біда — не результат емоцій, не міф. Ще є час отямитися (За М. Міщенком). II. Об'єднавшись у групи, випишіть речення з однорідними членами, накресліть їх схеми. Поясніть розділові знаки. Назвіть речення з узагальнювальними словами при однорідних членах (див. с. 154).

 

Переглянути всі підручники
<< < 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 > >>
Hosted by uCoz