|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ко її любив співучо-ніжною душею, і невідомі глядачі — ... , як годиться — біля театру, уночі в її (...) впряглись у колісницю (З те. М. Рильського).
Довідка: людина делікатної вдачі; стародавньому місті і фортеці; глядачі; Яновського; син коваля; Франко; тридцятилітня худенька жінка в жовтій кофтинці; шума; студентство, молодь; Марії Заньковецької.
II. Прочитайте виразно речення і зверніть увагу на розділові знаки. Поміркуйте, з якою метою, крім коми, відокремлені прикладки виділяються тирей дужками (див. с. 221).
III. Зверніть увагу, якими рисами зовнішності й характеру письмен ники наділяють Юрія Яновського, Івана Франка, Марію Занькове цьку. Яку роль у цих висловлюваннях відіграють відокремлені члени речення?
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
305. І. Прочитайте прислів'я. Визначте в них відокремлені озна чення і прикладки. З'ясуйте значення кожного вислову.
1. Козак має душу широку, як степ, і серце чисте і бездонне, як небо, вмите дощем. 2. Невчасна велич страшна, як неміч.
3. Хитрий, як лис, дурний, як гуска, а впертий, як свиня.
4. Любов, як перстень, не має кінця. 5. Красивий, наче земля весною. 6. Зимне тепло, як мачушине добро. 7. Зимою деньок, як комарів носок. 8. Нема цвіту яснішого, як маківочка, нема роду ріднішого, як матіночка.
II. Які людські чесноти стверджуються змістом прислів'їв? Яке з прислів'їв вам найбільше сподобалося? Чому?
III. Поясніть написання виділених слів. Назвіть орфограми.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
306. І. Прочитайте текст «ланцюжком», замість крапок добира ючи до виділених слів відокремлені прикладки. Утворений текст запишіть. Дослідіть, як вплинули на зміст тексту введені вами члени речення. Зробіть висновок про роль відокремлених прикладок у мов ленні.
СЛОВА ВІЧНІ Й НЕВІЧНІ
Усі прояви життя — від тремтіння травинки на лузі до пророчої Тарасової думи — зберігає народ у рідному слові, передаючи нащадкам, естафету гідності, мужності й любові. Проходять віки, вмирають люди, але живе народ —... , допоки лунає рідна мова й пісня рідна. Допоки буде перегук поколінь і потреба серця шанувати й леліяти слово матері — ... .
Які слова в українській мові найдавніші? Чи залишилися слова, які українська мова, ... , знала ще за часів її наро-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|