|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
338. І. Спишіть уривки з поезій Валерія Кулика, розставляючи розділові знаки. Підкресліть відокремлені обставини й укажіть спосіб їх вираження.
1. Забувши все на світі я в ніч твою лечу — туди, де вітер свище і плеще по плечу. 2. І шкода, що життя переплутане вкрай суєтою пролітає крізь нас полишаючи смутку сліди. 3. Вчорашнім днем не перестану снити чекаючи на заповітну мить. 4. Батько мій обпершись об одвірок проводжає в небо журавлів. 5. Так ми прощаємося з учорашнім болем осмислюючи істину сповна. Так ми бува в задумі летимо вдивляючись на обрій відлетілий. 6. Заманулось мені завернуть до весняного саду і складати пісні пригорнувши до серця досаду. 7. Нектар життя метелик п'є торкнувшись крильцями кохання. 8. Роса ранкового туману поволі капа на стежки ще спочива село саманне сховавши в вікнах рушники (3 тв. В. Кулика).
Саманний — збудований із необпаленої цегли — саману.
II. З'ясуйте значення і зробіть синтаксичний розбір виділених словосполучень (див. алгоритм на с. 29).
Прочитайте і запам'ятайте
Відокремлені члени речення в усному мовленні виділяються інтонацією, а на письмі комами (рідше — тире).
Основні правила вживання розділових знаків представлено в таблиці на с. 236. До названих правил додамо ще такі:
1) непоширені означення, що відносяться до іменника і стоять після нього, відділяються комою: Голос Сашка, чистий, контральтовий, чути десь аж з кімнати бухгалтерії
|
|
|
|
|
|
(О. Гончар);
2) означення, що стоїть після означуваного слова, відокремлюється, якщо перед цим словом уже є означення: Ах, то мрія співала моя свою пісню, сумну, лебедину (Олександр Олесь);
3) означення та обставини способу дії відокремлюються комою, якщо мають порівняльне значення і приєднуються до основного речення сполучниками як, мов, немов, ніби, начеб та ін.: Сонце заховалось у гай за горою, як зачарований храм (Б. Лепкий) — обставина способу дії; Позад них визначались на чорній, як оксамит, землі рівненькі рядки буряків (І. Нечуй-Левицький) — означення.
|
|
|
|
|
|
|
|
|