|
§ 1. Мова — найважливіший засіб спілкування,
пізнання і впливу
Уміння вести бесіду — це талант.
Стендаль
1. І. Прочитайте текст мовчки. Визначте його стиль і жанр. Доберіть заголовок.
З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов'язана з мовою. Це єдине знаряддя, що підносить людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Розпочинається прилучення дитини до краси рідної мови з милих бабусиних казок і материнської колискової пісні. Кожен день дає нам урок пізнання. І завжди, і скрізь наш учитель — мова.
Усі діяння наші, думи і сподівання закріплюються у слові. Слово — наше найзіркіше око, наймогутніша сила.
За допомогою слова ми проникаємо в думки й почуття, які хвилювали людей за тисячоліття до нас. Також можемо звернутися до далеких нащадків і передати їм у слові найсокро-венніше. Слово — найвірніший посланець із минулого в сьогодення і з сьогодення у прийдешнє. Завдяки його могутності не замулюється людський досвід. Це схованка мудрості й невмирущості народу (За І. Вихованцем).
II. З'ясуйте значення виділених словосполучень. Як вони характеризують наше мовлення? Побудуйте розповідь про мовлення та спілкування, використавши ці ключові слова.
III. Поміркуйте, що автор хотів довести в останньому реченні. Аргументуйте свої міркування прикладами.
2.1. Прочитайте вірш Степана Литвина. Який заголовок ви дібрали б до поезії? Обґрунтуйте його доцільність.
Люблю, мов сонце, материнську мову, Бо рідну кожен люд оберіга. Грінченко й Даль ведуть у даль чудову. О словників жага, віків снага! А слово і голубить, і карає, А слово і вбиває, й воскреша... Ти, мово, — море, небо неокрає, Несмертність наша, правда і душа.
|
|