|
4.1. Прочитайте текст за особами. Зверніть увагу на те, як один із співрозмовників переконує іншого в правильності свого судження. Чи можна зробити висновок: мова — засіб пізнання і впливу? Наведіть приклади-аргументи з тексту.
МІЛКА ТАРІЛКА І ДРІБНА МОНЕТА
— Може, в тебе є мілкі гроші, дай мені, будь ласка, на метро,— сказав Костя старшому братові.
— Мілких немає, є дрібні,— відповів той, дістаючи гроші.
— А що, хіба не все одно?
— Про гроші кажуть дрібні, а не мілкі.
— Не знаю, в нашому класі всі говорять мілкі гроші.
— Значить, неправильно.
— А як же знати, коли треба говорити мілкий, а коли — дрібний? — спитав Костя.
— А так: дрібний означає «малий», «невеликий» (дрібні діти, дрібні гроші). А слово мілкий має значення «неглибокий» (мілка тарілка, мілка оранка). Якщо в тебе виник сумнів, який саме прикметник — дрібний чи мілкий — треба вживати з певним словом, підстав синонім до кожного з них. Наприклад, до слів дощ, монета, власник не можна дібрати слова неглибокий: вони не сполучаються за змістом. Отже, не кажуть «мілкий дощ», «мілка монета», «мілкий власник». А прикметник невеликий своїм значенням підходить до цих слів, тому можна вжити його синонім дрібний. Наприклад: « шумить, і гуде, дрібен дощик іде». Чув таку пісню?
— Але тарілка може бути мілка і водночас невеличка. Як же тоді?
— Зараз скажу. Мілка тарілка — неглибока. Але тарілки розрізняють ще й за розміром. Коли йдеться про невелику мілку тарілку, то чи можна сказати, що це «дрібна мілка тарілка»? Очевидно, таке «сусідство» небажане, краще назвати її маленькою мілкою тарілкою (Є. Чак).
II. Доберіть синоніми до слів дрібний, мілкий. Скористайтеся довідкою.
Довідка: малий; дріботливий; плескатий; плаский; незначний; небагатий; мілкуватий; розмінний.
III. Розгляньте малюнок на с. 7. Яку ситуацію зображено? Уявіть, що герой оповідання — Костя — запитав про особливості вживання слів мілкий і дрібний учителя української мови. Усно перебудуйте текст вправи на монолог-пояснення вчителя. Що від цього зміниться? Як учитель впливатиме на учнів, щоб зацікавити їх і домогтися засвоєння значень слів? Зробіть висновок про роль обставин мовлення у спілкуванні.
|
|