Переглянути всі підручники
<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>

 

Комунікативний практикум
4.1. Прочитайте текст за особами. Зверніть увагу на те, як один із співрозмовників переконує іншого в правильності свого судження. Чи можна зробити висновок: мова — засіб пізнання і впливу? Наведіть приклади-аргументи з тексту. МІЛКА ТАРІЛКА І ДРІБНА МОНЕТА  Може, в тебе є мілкі гроші, дай мені, будь ласка, на мет­ро,— сказав Костя старшому братові.  Мілких немає, є дрібні,— відповів той, дістаючи гроші.  А що, хіба не все одно?  Про гроші кажуть дрібні, а не мілкі.  Не знаю, в нашому класі всі говорять мілкі гроші.  Значить, неправильно.  А як же знати, коли треба говорити мілкий, а коли — дрібний? — спитав Костя.  А так: дрібний означає «малий», «невеликий» (дрібні діти, дрібні гроші). А слово мілкий має значення «негли­бокий» (мілка тарілка, мілка оранка). Якщо в тебе виник сумнів, який саме прикметник — дрібний чи мілкий — треба вживати з певним словом, підстав синонім до кожного з них. Наприклад, до слів дощ, монета, власник не можна дібрати слова неглибокий: вони не сполучаються за змістом. Отже, не кажуть «мілкий дощ», «мілка монета», «мілкий власник». А прикметник невеликий своїм значенням підходить до цих слів, тому можна вжити його синонім дрібний. Наприклад: « шумить, і гуде, дрібен дощик іде». Чув таку пісню?  Але тарілка може бути мілка і водночас невеличка. Як же тоді?  Зараз скажу. Мілка тарілка — неглибока. Але тарілки розрізняють ще й за розміром. Коли йдеться про невелику мілку тарілку, то чи можна сказати, що це «дрібна мілка тарілка»? Очевидно, таке «сусідство» небажане, краще назва­ти її маленькою мілкою тарілкою (Є. Чак). II. Доберіть синоніми до слів дрібний, мілкий. Скористайтеся довідкою. Довідка: малий; дріботливий; плескатий; плаский; не­значний; небагатий; мілкуватий; розмінний. III. Розгляньте малюнок на с. 7. Яку ситуацію зображено? Уявіть, що герой оповідання — Костя — запитав про особливості вживання слів мілкий і дрібний учителя української мови. Усно перебудуйте текст вправи на монолог-пояснення вчителя. Що від цього зміниться? Як учитель впливатиме на учнів, щоб зацікавити їх і домогтися засвоєння значень слів? Зробіть висновок про роль обставин мовлен­ня у спілкуванні.

 

Переглянути всі підручники
<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>
Hosted by uCoz