|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прямий додаток може бути виражений також формою родового відмінка, якщо він належить до присудка, який:
1) має заперечення: Я не знав дороги;
2) означає частину від цілого: Дівчина купила борошна. Усі інші додатки — непрямі. Вони виражаються формами
непрямих відмінків, окрім знахідного без прийменника. Наприклад: Культура спілкування останніми роками плідно осмислюється наукою (Г. Чайка); Невміння слухати є основною причиною неефективного спілкування (Т. Чмут).
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
123. І. Відновіть прислів'я і приказки, розставивши слова у відповідній послідовності. Запишіть народні вислови, підкресліть додатки, дайте їм повну характеристику за алгоритмом на с. 80.
1. Закінчиш, балаканням, почнеш, балаканням, і, роботу. 2. Далеко, собаку, брехливу, чути. 3. Б'ють, слухають, брехню, а, брехунів. 4. Робить, брехня, і, недругом, приятеля. 5. Не запнешся, пеленою, людського, від, поговору. 6. Правди, два, однієї, брехуни, не скажуть. 7. Говорить, добрі, робить, слова, але, зле. 8. Ворота, рота, до, не приставиш, чужого.
II. З'ясуйте тематику народних висловів.
|
|
|
|
|
|
|
Комунікативний практикум
|
|
|
|
|
|
|
III. Використавши відновлені прислів'я і приказки, складіть і розіграйте полілог з однокласниками на тему «Ніщо не приносить людині стільки зла, як її язик».
Подумайте і дайте відповіді
1. Який другорядний член речення називається додатком?
2. Якими частинами мови найчастіше виражається додаток? Наведіть приклади.
3. До яких членів речення, як правило, приєднується додаток? Відповідь проілюструйте власними прикладами.
4. Як, на вашу думку, відрізнити додатки від означень, виражених іменниками?
5. Які додатки належать до прямих, а які — до непрямих? Відповідь проілюструйте власними прикладами.
Зв'язне мовлення
Твір-опис місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень
124. І. Прочитайте висловлювання на с. 82. Доведіть, що воно належить до художнього стилю. Доберіть заголовок. Визначте мікротеми тексту, складіть план.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|