|
Оленин голос почути, народною піснею з уст її душу втолити... Хутко зібралася дівчина і подалася до щастя свого аж за Урал. Відшукала, до спопелілих вуст припала, джерельною водою напувала і тихо співала улюблену Тихонову пісню...
І побачила Олена, як з тим її співом, її тихим сердечним голосом все ясніше розплющувалися карі очі коханого, а на його блідому, вкрай змарнілому обличчі — тепло світилася усмішка... Дні й ночі просиджувала біля нього.
А коли забирала додому немічного каліку без рук і правої ноги, лікар-хірург відкликав Олену і сказав наодинці: «Не ми, а ваша любов, ваші пісні врятували солдата від смерті».
— Чудова легенда,— сказав я бабусі і зауважив: — Тепер та дівчина, мабуть, як і ви,— старенька й сива...
— Ні,— усміхнулася бабуся,— вона ніскілечки не постаріла, залишилася, як і тоді, молодою. Любов і пісня вберегли її від старості.
...Пізніше я поцікавився в одного з чигиринських журналістів, чи не чув він, бува, такої легенди...
— Як не чув? То ви говорили з її героїнею, Оленою Про-копівною — матір'ю шести синів. Жаль, Тихін Іванович торік помер.
...Ані ліку, ані віку подібним розповідям, переказам. Живуть, примножуються, квітнуть. Передаються з покоління в покоління історія народу, його душа, характер, вдача.
Який же великий, неосяжний і безсмертний скарб культури народу нашого маємо ми успадкувати!.. (За С. Носанем).
II. Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання за текстом.
1. Коли відбувалися події, про які описано в тексті? 2. Доведіть, що твір написаний на основі почутого.
3. Поміркуйте, чому наведений текст можна вважати оповіданням (виділіть у ньому зав'язку, кульмінацію та розв'язку). Яке враження справило на вас оповідання?
4. З'ясуйте, за допомогою яких мовних засобів автор змальовує події, про які розповідається.
5. Яку специфічну лексику використовує автор для опису головної героїні твору? Виділіть ці слова в тексті. З'ясуйте їх значення та складіть із ними кілька речень.
6.. З'ясуйте значення слів лазарет, марити. 7. Доберіть синоніми до слів сердечний, змарнілий, жаданий, ганьбити, старовинний.
III. Виділіть у тексті обрамлення і з'ясуйте, яку функцію воно виконує. Запропонуйте власний варіант обрамлення до тексту.
IV. Поділіть текст на частини, виокремте його основний сюжет і, ввівши своє обрамлення, перекажіть.
|
|