Переглянути всі підручники
<< < 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 > >>

 

Воля! Хто його видумав, хто вперше вимовив це слово? Бла­гословен хай буде навіки!.. Скільки тут простоти, скільки величі! Який безмежний незбагненно широкий зміст! Скільки крові пролилося — і ще проллється! — щоб звучало воно повноцінно, гордо на весь голос. Воля! Це клекіт орла, що ширяє там, в недосяжній висоті, гучний поклик трембіти, непорочність смерек, що віками ждуть не діждуться обіймів сонця; це буяння дикої ружі, пере­ливи роси, плин потоку; це — Чорногора з її незабутньою Дов-бушевою вольницею... Ні перед чим не зупинятись, не хилитись — піти! Аж на те далекеє верхів'я. Зійти й поставити стару корогву — нехай має! Хай буде знаком, ясним дороговказом. Вони стояли на самісінькій вершині Лукавиці, безмовні, зачаровані красою Бескидів. Перед ними у всій своїй мальов­ничості лежало царство гір і лісів. Буйні вітри чесали зелені коси смерек, полоскали ущелини, в які не пробивалося сонце. Гори співали — потоками, птаством, голосами звірів і худоби. Все це перевивалося пахощами полонинських квіток, ніжною голубінню височини, злітало до сонця. Проте не зникало. Між землею і небом лунала якась могутня і воднораз спокійна мелодія — гімн життя, як у думках нарекла її Леся. Спів бен­тежив молоді груди, родив у них нестримний потяг до творен­ня. Співало серце. її змучене, стомлене серце. Чого хотіло? Спокою, забуття? В такий час? У краю, де гніздяться орли, де в кам'яних ложах набираються сили громи?.. Ні, серце! Нам з тобою іще стояти супроти бурі, будити мертвих. Чуєш-бо? Хай навіть ота лавина з гір впаде на голову, мов доля злая, стояти маєм! Стояти будем! (За М. Олійником). II. Випишіть речення з відокремленими членами і з'ясуйте їх значення. III. Поміркуйте, з якою метою виділено комами словосполучення в не­досяжній висоті, яким членом речення воно виступає і до якого слова відноситься. Якщо його опустити, що зміниться в змісті речення? IV. Виділені слова розберіть як частину мови.
Мовознавче дослідження
346. І. Спишіть речення. З'ясуйте значення виділених словоспо­лучень. Поміркуйте, чому вони виділені. Які це члени речення — обставини чи додатки? 1. Вузька, поросла споришем вулиця стьобнула на околицю села. Там, за крайніми хатами, вже виднівся пагорб із залиш­ками старого замку. 2. На чільному місці, поруч із Кобзарем, висів портрет чоловіка середніх літ зі світлим, крутолобим чо-

 

Переглянути всі підручники
<< < 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 > >>
Hosted by uCoz