Переглянути всі підручники
<< < 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 > >>

 

Видатні українці
    131. І. Прочитайте текст мовчки. Визначте його тему й основну думку. Спишіть, підкреслюючи обставини. Усно вкажіть їх вид та спосіб вираження (див. с. 89—90). Становлення науки в Україні в середині XIX століття відбу­валося багатопланово, але з помітним випередженням гу­манітарних дисциплін. Поряд з історією та фольклористикою на передові рубежі світової науки вийшла українська філо­логія. Найавторитетнішим її представником був Олександр Потебня, якого однаковою мірою можна вважати і мовознавцем, і філософом. Народився Потебня на Сумщині. Закінчивши гімназію на відмінно, вступив на юридичний факультет Харківського університету, але наступного року перейшов на історико-філологічний. Закінчивши університет, Олександр Опанасович працював в одній із харківських гімназій, але потім повернувся до університету для наукової праці. Основні дослідницькі інтереси молодого вченого були зосере­джені в галузі слов'янознавства й викликали великий громадський інтерес. На той час гостро дискутувалося питання про місце українців у слов'янській спільноті
(За Л. Семакою).
П. До виділених слів і сполучень слів доберіть синоніми. Дослідіть, чи зміниться при цьому вид обставин за значенням.
Мудрість народна
132. І. Спишіть речення. Назвіть фразеологізми, визначте їх син­таксичну роль. Вкажіть вид обставин. Усно замініть стійкі словоспо­лучення синонімічними словами (словосполученнями) з довідки. Зробіть висновок про стилістичну функцію фразеологізмів.  1. Дивись, інший і не дурний, а в нього все через пень-колоду виходить
(М. Стельмах). 2. Нехай впаде він безсилий на ве­ликій дорозі життя, він кричатиме проти байдужих на всіх пере­хрестях (П. Колесник). 3. Ти візьми їх до рук, так візьми, щоб і не тиснули (Ю. Яновський). 4. Після третіх півнів Гнат обереж­но відчинив хатні двері й вийшов (М. Стельмах). 5. Він на півслові обірвав пісню (М. Коцюбинський). 6. Дівчина сподоба­лася йому з першого погляду. 7. Повість захоплює гострим сюжетом, вона читається на одному подиху. 8. Я обома руками голосую за це рішення. 9. Училася вона так собі (3 тв. О. Гончара).
Довідка: повністю; на світанку; недбало; посередньо; лег­ко; скрізь; раптово; відразу ж; незвичайно сильно. II. Складіть речення так, щоб подані фразеологізми виступали в ролі обставин. Визначте вид обставин.

 

Переглянути всі підручники
<< < 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 > >>
Hosted by uCoz