|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Видатні українці
|
|
|
|
|
|
|
131. І. Прочитайте текст мовчки. Визначте його тему й основну думку. Спишіть, підкреслюючи обставини. Усно вкажіть їх вид та спосіб вираження (див. с. 89—90).
Становлення науки в Україні в середині XIX століття відбувалося багатопланово, але з помітним випередженням гуманітарних дисциплін. Поряд з історією та фольклористикою на передові рубежі світової науки вийшла українська філологія. Найавторитетнішим її представником був Олександр Потебня, якого однаковою мірою можна вважати і мовознавцем, і філософом.
Народився Потебня на Сумщині. Закінчивши гімназію на відмінно, вступив на юридичний факультет Харківського університету, але наступного року перейшов на історико-філологічний. Закінчивши університет, Олександр Опанасович працював в одній із харківських гімназій, але потім повернувся до університету для наукової праці.
Основні дослідницькі інтереси молодого вченого були зосереджені в галузі слов'янознавства й викликали великий громадський інтерес. На той час гостро дискутувалося питання про місце українців у слов'янській спільноті (За Л. Семакою).
П. До виділених слів і сполучень слів доберіть синоніми. Дослідіть, чи зміниться при цьому вид обставин за значенням.
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
132. І. Спишіть речення. Назвіть фразеологізми, визначте їх синтаксичну роль. Вкажіть вид обставин. Усно замініть стійкі словосполучення синонімічними словами (словосполученнями) з довідки. Зробіть висновок про стилістичну функцію фразеологізмів.
1. Дивись, інший і не дурний, а в нього все через пень-колоду виходить (М. Стельмах). 2. Нехай впаде він безсилий на великій дорозі життя, він кричатиме проти байдужих на всіх перехрестях (П. Колесник). 3. Ти візьми їх до рук, так візьми, щоб і не тиснули (Ю. Яновський). 4. Після третіх півнів Гнат обережно відчинив хатні двері й вийшов (М. Стельмах). 5. Він на півслові обірвав пісню (М. Коцюбинський). 6. Дівчина сподобалася йому з першого погляду. 7. Повість захоплює гострим сюжетом, вона читається на одному подиху. 8. Я обома руками голосую за це рішення. 9. Училася вона так собі (3 тв. О. Гончара).
Довідка: повністю; на світанку; недбало; посередньо; легко; скрізь; раптово; відразу ж; незвичайно сильно.
II. Складіть речення так, щоб подані фразеологізми виступали в ролі обставин. Визначте вид обставин.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|