|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мовознавче дослідження
|
|
|
|
|
|
|
178. І. Накресліть і заповніть таблицю, скориставшись теоретичним матеріалом на с. 121 —122.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. Розкажіть про способи вираження головного члена в безособових реченнях. Наведіть власні приклади.
179. І. Прочитайте і спишіть речення.
1. Сонце заходило за далекий зубчастий небосхил. Вечоріло. Стало холодно (В. Малик). 2. Кілька днів підряд мело колючим снігом (В. Козаченко). 3. Розвиднілось. Умились ми, пішли. Холодно на дворі було (А. Тесленко). 4. Легко на серці старого садівника (І. Цюпа). 5. Проти віку нема ліку (Нар. творчість). 6. Треба було негайно вживати заходів (О. Гончар). 7. Милосердними вам треба буть задля всього живого! 8. Довершилась України кривда стара, нам пора для України жить! (Із тв. І. Франка). 9. Уже мене пошарпано, всі квіточки загарбано (Леся Українка). 10. Почало світати (Ю. Яновський).
II. З'ясуйте тип поданих речень, способи вираження головного члена (див. с. 121 — 122).
III. Визначте синтаксичну роль виділених у реченнях слів та словосполучень.
Із секретів синтаксису
Необхідно розрізняти слова легко, біда, гріх, жаль, сором, час тощо, які виконують роль головних і другорядних членів двоскладного речення, та ці слова в ролі головного члена односкладного безособового речення. Порівняйте: Взяв її жаль, як почула вона, що Ганна плаче (І. Нечуй-Левицький). — Ой жаль мені, ой жаль мені тої дівчиноньки (Нар. творчість).
|
|
|
|
|
|
|
Комунікативний практикум
|
|
|
|
|
|
|
180. Складіть і запишіть діалог за ситуацією, зображеною на малюнку на с. 120. Використовуйте односкладні безособові речення з головним членом, вираженим неозначеною формою дієслова. Вживайте вислови: Як пройти до ... ?, Кого спитати ... ?, Як зверну тися...?.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|