|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
196. Пригадайте українські смішинки, жарти, у яких вживались би неповні речення. Укладіть збірочку з них.
197. І. Прочитайте діалоги. Доберіть до них заголовки. Визначте тему й основну думку. Замініть у них повні речення неповними і навпаки, де це можливо.
1. — Чи бачив ти колись тінь без місячної ночі?
— Я не бачив тіні без місячної ночі.
5Іи можеш ти впізнати чужу душу в темряві, пізнати, ким вона була, що вона діяла?
— Ні, я не можу впізнати чужу душу в темряві, пізнати, ким вона була, що вона діяла,— сумно відповів Гільгамеш.
— Чи знаєш ти, що бувають душі, які вже стали тінню за життя людини?
— І цього не знаю я,— сказав Гільгамеш і запитав: — А від чого це буває?
— Сказано тут, що душу людина втрачає від зневаги до інших і до себе, від страху і від жадоби, від непевності в собі... (За Ю. Логвином).
2. Ну, бабуся хоч і була замотана в хустку, а показала себе молодчиною. Коли подарувала, так нема чого назад брати.
— Е, ні, він хлопчик бравенький, він шануватиме бабусин гостинчик, він його берегтиме та на добро пустить. Еге ж, Васильку? Шануватимеш?
— Шануватиму,— басом сказав Василько, а сам цупко тримав карбованця в кулаці в кишені,— ану, хай тільки спробують одняти (За В. Винниченком).
II. Порівняйте подані та утворені речення. Які з них краще сприймаються? Зробіть висновок про використання неповних речень у мові (див. с. 136).
III. Зробіть синтаксичний розбір двох утворених речень (див. алгоритм на с. 137).
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
198. І. Прочитайте прислів'я і приказки. Поясніть, як ви їх розумієте.
1. Одним вухом почує — другим усе випустить. 2. Око бачить далеко, а розум — ще далі. 3. Дощ дає силу землі, а похвала — умільцю. 4. Праця чоловіка годує, а лінь — марнує.
II. Знайдіть неповні речення, визначте пропущені члени. З'ясуйте зміст кожного речення. Поясніть уживання тире в неповних реченнях.
III. Напишіть невеликий твір за одним із висловів.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|