|
Нам, українцям, потрібно відродити притаманну нашому народові високу культуру взаємостосунків, відзначену ще Нестором Літописцем. Вона ґрунтується на шанобливості, взаємодопомозі, гостинності, традиціях побратимства, посестринства, кумівства, толоки та інших. Будьмо великодушними і вибачаймо дрібні й не дрібні провини перед нами, будьмо видющими на бачення зерен добра в ближніх і будьмо щедрими на щиру похвалу, щоб сприяти їх пророщенню. Від цього, безумовно, всі станемо багатшими (З кн. «Елементи практичної риторики »).
II. Знайдіть у тексті вставні слова і, де це можливо, доберіть до них синоніми. Чи змінився зміст тексту? Яку роль відіграють вставні сло ва в тексті?
III. Прочитайте зауваження і з'ясуйте особливості стислого переказу тексту публіцистичного стилю.
Увага! Стисле переказування — це не механічне скорочення тексту, а цілісний виклад основного змісту:
1) головне в тексті треба передати по-своєму, добираючи власні вислови;
2) відкидайте другорядне, зберігаючи послідовність зв'язного викладу;
3) не допускайте багатослів'я, невиправданих повторів, уникайте надуживання вставними словами;
4) доцільно й правильно використовуйте суспільно-політичну й термінологічну лексику.
IV. Скориставшись словником наприкінці підручника, з'ясуйте зна чення слів індивід, потенціал, тотальний. До якого шару лексики вони належать? Складіть із ними речення.
V. Доберіть епітети до слова людина. VI. Як у тексті використано слова Ліни Костенко: «Якщо в люди ни є народ, тоді вона уже людина»? Доберіть кілька фразеологізмів та афоризмів, які характеризували б сучасну людину, її не повторність, і введіть їх у текст.
VII. Поділіть текст на частини, складіть план переказу й усно пере кажіть.
VIII. Прокоментуйте відповіді однокласників.
|
|