Переглянути всі підручники
<< < 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 > >>

 

Вставні слова можуть стосуватися як речення в цілому, так і одного члена. Наприклад: Маємо жити, звичайно, не хлібом єдиним  (Б. Олійник); Можливо, вночі буде гроза (А. Шиян). Вони не виступають членами речення. Вставні конструкції можуть виражати різні значення (див. таблицю на с. 174—175). У ролі вставних слів можуть виступати іменники, числівники, дієслова, прислівники, частки: правда, звичай­но, здається. Від вставних слів треба відрізняти слова (частки, прислівники), які, виконуючи роль службових слів у реченні, мають іноді смислові відтінки, близькі за зна­ченням до вставних слів. Це слова ось, навіть, ніби, все-та­ки, ледве, між тим, майже, просто, певно, тільки, якраз, приблизно, винятково, принаймні та ін. Вони є невід'єм­ною смисловою частиною тих слів, до яких відносяться, і не виділяються розділовими знаками. Наприклад: Лагодячи вечерю, вона навіть приспівувала (М. Коцю­бинський); Принаймні я вважаю справжніми людьми тільки хоробрих (О. Гончар). Вставні слова можуть стояти на початку, в середині і в кінці речення: Здавалось, плавням нема кінця-краю (М. Коцюбинський); Мистецтво, звичайно, збагачує ду­ховно (О. Гуторов); Книги збирають перлини людської мислі й передають їх нащадкам, на думку мудрих (І. Цюпа). Вставні слова вживаються в усіх стилях мовлення, але виконують різні функції. Для наукового стилю характерні слова, що підтримують логічний зв'язок між реченнями, абзацами: по-перше, по-друге, отже, скажімо, таким чином, наприклад. У розмовному та художньому стилях най­частіше вживаються вставні слова, що виражають різні смислові відтінки. 258.1. У подані речення введіть вставні слова і запишіть їх, дотри­муючись правил пунктуації. Зразок. Зустрітися з режисером ми не змогли.— Зустрітися з режисером ми, на жаль, не змогли. 1. Для учнів це завдання було не просте. 2. Необхідно попра­цювати з каталогом, дібрати відповідну літературу, ознайоми­тися з нею і лише потім писати твір. 3. Формування особис­тості починається в сім'ї від народження дитини або ще й до її народження. II. Проведіть взаємоперевірку виконаного завдання. З'ясуйте, як вплинули на зміст речень вставні слова.

 

Переглянути всі підручники
<< < 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 > >>
Hosted by uCoz