|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Комунікативний практикум
|
|
|
|
|
|
|
263. І. Складіть діалог у науковому стилі (на 8—10 реплік) про роль вставних конструкцій у мовленні.
II. Уявіть, що ви — кореспондент шкільної газети. Вам доручили написати замітку про один із восьмих класів вашої школи, в якому панує атмосфера дружби, взаємодопомоги, підтримки. Чи напишете ви про свій клас? Подумайте, які прислів'я, приказки або крилаті вислови ви використали б у ролі вставних словосполучень чи речень. Напишіть замітку, давши їй влучну назву.
|
|
|
|
|
|
Пунктограма Розділові знаки при вставних і вставлених конструкціях
Гори, здавалося, стояли тут поруч (О. Гончар).
Діти — вона це добре пам'ятала! — були десь поряд (Ю. Збанацький).
Отець Річинський аж ніяк не поспішав (прости, Боже, гріх тяжкий) і відповідав упівголоса (І. Вільде).
|
|
|
|
|
|
264. І. Спишіть речення, вставляючи замість пропусків потрібні за змістом вставні та вставлені словосполучення або речення з довідки. Обґрунтуйте пунктограму. Пригадайте, з якого твору взято уривок.
1. То були ... найстрашніші часи татарських набігів на Україну. 2. Вибирали люди під свої оселі такі місця, які ... давали б найпевніший захист перед ворогом. 3. У Спасівці жив славний козацький рід Судаків, що не було між ними ... ні одного, хто не бував на Січі. 4. Дід Андрій ... вважав своїм обов'язком привчити Павлуся до лицарського ремесла. 5. Павлусеві снилися битви з татарвою, степ широкий, і він мріяв що стане славним козаком (За А. Чайковським).
Д о в і д к а: на їхню думку; тільки уявіть-но; як згадують старі; що то — козацька душа; хоч би швидше!
II. Схарактеризуйте вставні конструкції за алгоритмом на с. 184.
265. І. Відредагуйте речення і запишіть. З'ясуйте, в яких випадках вставні слова і словосполучення зайві.
1. Я, власне кажучи, розумієш, був проти того, щоб Сашко залишився в гуртку. 2. Хлопці підібралися, по-перше, дружні хоч куди, по-друге, значить, працьовиті. 3. Іду я недавно, значить, вулицею і бачу, розумієш, Миколу, як то кажуть, власною персоною. 4. І тут, зверніть увагу, я побачив, розумієте, озеро у всій його, так би мовити, красі.
II. Зробіть повний синтаксичний розбір одного з відредагованих речень (див. алгоритми на с. 156, 184).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|