|
282. І. Прочитайте виразно уривки з поезій. Поцікавтеся в бібліотеці, хто такий Яр Славутич і яка його літературна спадщина.
II. Визначте відокремлені члени — означення, обставини. З'ясуйте, чим вони виражені і до якого слова в реченні відносяться (див. с. 200).
1. Моє серце в херсонських степах, у притаєних скитських могилах. Я в душі чебрецями пропах, Випасаючи коней на схилах.
2. Коли мене в бою поцілить куля І я впаду, поранений смертельно, Передихаючи, зведусь на руки І пригадаю південь України. Я пригадаю світ у рідних барвах, зелений, синій, жовтий, пурпуровий, Що розстелився в полі килимами, що — як веселка — в небеса устав.
3. В густі жита, під мирними хмарками, Втопає сонце; свіжий вітровій Спішить над яр, хитнувши деревій;
І, як пустун, погойдує квітками.
З тв. Яра Славутича
III. Пригадайте відомості про дієприкметниковийта дієприслівниковий звороти. Запишіть рядки поданих віршів, де вони вжиті. Якими членами речення вони є?
IV. Яку стилістичну роль відіграють у поетичних рядках відокремлені члени? Як вони впливають на зміст і форму вираження думок митця?
283.1. Відновіть і запишіть рядки поезій, замість крапок уставляючи пропущені відокремлені члени з довідки. Визначте їх види і з'ясуйте, чим вони виражені.
1. Правнуки Трипілля, внуки Святослава, ... , ми йдемо незламні! 2. Нами снили поліські пущі, гайдамацькі яри на полях. І прийшли ми до них, ... , ... . 3. Важкі путі, ... , чужі краї, ... , тебе навчать і мудрості людської і гарт наснаги серцеві дадуть. 4. Мої слова, ... , гойдає Тихий океан. 5. Павло з Алепу, ... , колись прикрашував свої записки, як він ходив по київських церквах, .... 6. Я світ обійшов, я своїми руками неправду боров, ... . 7. У літній день, ... , колись і я стояв тут під розлогим дубом (Із тв. Яра Славутича).
Довідка: живущі; подолавши пекельний шлях; добірні і прості; молодий монах; поївши каші з січової миски; подолавши
|
|