|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Андрій Юродивий та його учень Єпі-
|
|
|
|
|
|
Відокремлені члени речення:
означення, прикладки, обставини Уточнювальні члени речення
|
фаній стали свідками чудесної з'яви. Як розповідає «Житіє Андрія Юродивого», під час служби, коли в храмі було повно народу, раптово з'явилась Богородиця. Вона молилась за людей,
|
|
|
а потім зняла свій омофор і простягла над людьми, які стояли в храмі. Цей момент і став основою образотворчих відтворень давньоруського сюжету «Покрова Богоматері» (За І. Паничем).
|
|
|
|
|
|
Мафорій — риза, одяг; тут: покривало на іконі. Омофор — накидка на плечі сановної людини.
II. Прочитайте текст, опустивши виділені вирази. Що від цього змінилося? З'ясуйте, яку роль у тексті вони відіграють (конкретизують, уточнюють, сприяють глибшому розумінню).
III. Проаналізуйте виділені частини. До яких слів вони відносяться і якими членами речення виступають?
IV. З'ясуйте, як ви розумієте термін відокремлені члени речення. Проілюструйте прикладами з тексту.
|
|
|
|
|
|
|
Мовознавче дослідження
|
|
|
|
|
|
|
281.1. Прочитайте виразно речення. Проведіть спостереження над інтонацією. Накресліть схеми речень, користуючись знаками: \ — зниження голосу, / — підвищення голосу, // — пауза.
1. Мене водило в безвісті життя, та я вертався на свої пороги, переплелись, як мамине життя, мої сумні і радісні дороги. 2. Не сумнівайся, ідучи з народом,— твою дорогу кров'ю полили борці. 3. Була у нього усмішка дитяти — блакиті української тепло. 4. Не розкидай без намислу по світі думки, як скарби, повні дивини. 5. Я син землі, що родить хліб і мрію. Вона безсмертя кожному дала — поету, космонавту, гречкосію. 6. В моїх Карпатах сплять сибіряки, накриті, мов кожухами, землею. 7. Розвіялись листки в блакиті, обірвані з болящих ран. 8. В Хайяма взяв я форму рубаї, вподобавши за лаконізм її (3 тв. Д. Павличка).
II. Спишіть речення, підкресліть відокремлені члени. Укажіть, до якого слова вони відносяться і на яке питання відповідають (див. с. 199—200).
|
|
|
|
|
|
III. Які почуття викликають у вас рядки з поезій Дмитра Павличка? Складіть діалог на тему «Сила поетичного слова». Прокоментуйте зміст восьмого речення, пригадавши вивчене із зарубіжної літератури.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|