|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...І враз — наче дикий постріл серед мертвої тиші — зривається дитячий крик: «Тато йдуть!» Онисько нагло сполохався і, перестрибуючи через наші голови, кинувся назустріч незнайомому чоловікові. Збуджені, й ми шмигнули за Ониськом, але випередити його ніхто не міг — якась надприродна сила несла хлоп'я, щасливе й збентежене. Він, чіпляючись великим пальцем за кінці широких холош, кілька разів падав, але тут же зводився і знову біг. «Тато! — крізь сльози волало дитяче ридання. — Татусю любий!» (В. Скуратівський).
II. Які почуття викликав у вас текст? Як авторові вдалося висловити щирі почуття синівської любові у «дітей війни»?
III. Доберіть синоніми до виділених слів. Порівняйте їх емоційне забарвлення й доведіть доцільність використаних автором слів-синонімів.
IV. Прочитайте текст, опустивши відокремлені члени. Дослідіть, як змінився його зміст та емоційне забарвлення від такої перебудови. Зробіть висновок про стилістичну роль відокремлених членів речення.
|
|
|
|
|
|
|
Комунікативний практикум
|
|
|
|
|
|
|
318. Відтворіть зустріч Ониська з батьком у формі діалогу, домисливши продовження тексту попередньої вправи. Використайте репродукцію картини.
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
319. І. Спишіть прислів'я і приказки. Підкресліть дієприслівники і дієприслівникові звороти та визначте, яким членом речення вони виступають.
1. Не спитавши броду, не лізь прожогом у воду. 2. Дивлячись на ліс, не виростеш, а дивлячись на людей, багатим не станеш. 3. Не поговоривши з головою, не бери руками. 4. Не розбивши крашанки, не спечеш яєчні. 5. Не піднявшись на гору, не побачиш долини. 6. Навчаючись, дізнаєшся, як мало ти знаєш. 7. Розпитуючи, гори перейдеш, а мовчки і на рівнині заблукаєш. 8. На чужу роботу дивлячись, ситим не будеш.
II. Доведіть, що всі подані речення односкладні. Визначте, до якої групи односкладних речень вони відносяться.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|