|
Ми чинимо волю наших прадідів,
це вони нас послали у путь,
щоб ми йшли нашою віковічною землею
із нашими багатолюдними містами,
із нашими тихомрійними селами,
із нашими золотоверхими церквами...
Ми йдемо по Україні,
пов'язані вишиваними дівочими руками рушниками, і радість сяє в наших очах...
В. Голобородько
II. У кожному реченні назвіть усі можливі варіанти словосполучень. Визначте їх види за способом вираження головного слова.
III. Запишіть 3—4 словосполучення різних видів. Зробіть їх синтаксичний розбір за схемою, відомою вам з попередніх класів.
31. І. Запишіть у два стовпчики словосполучення: а) прості; б) складні. Визначте зв'язок між словами у словосполученнях (тільки за змістом чи за змістом і граматичний). Доведіть правильність виконання завдання (див. с. 26).
Народний звичай, стеблина соломи, козацька важка доля, готовий розцвісти, несподіваний вчинок, прийти вчасно, зустрічати ранню весну, високий на зріст, український з діда-прадіда, дуже рано, хлопець із м'ячем, нова кімната, підплив повільно, гарно відпочивати.
II. Доберіть 5 означень до слова доля. Складіть із ними речення (усно).
32. І. Визначте з-поміж поданих сполучення слів, які не є словосполученнями.
Школярі навчаються, старанні й відповідальні, боліти душею, наживати ворогів, чудова природа, бореться й живе, хвилюється людство, пальцем не ворухнути, дванадцять підручників, двоє з дослідників, занадто пізно прийшов, лежати на пляжі.
II. Випишіть окремо лексичні й фразеологічні словосполучення. Усно доберіть до фразеологічних словосполучень слово або слова, які б відповідали їх значенню.
Із секретів синтаксису
Слід відрізняти лексичні словосполучення від фразеологічних. Фразеологічні словосполучення є одним членом речення, і їх можна замінити словом або кількома словами. Наприклад: прийти невчасно — лексичне словосполучення; прийти як рак свисне — фразеологічне словосполучення.
|
|