Переглянути всі підручники
<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >>

 

справу зі словом як знаряддям впливу на людей, необхідно вивчати мову поглиблено. Легковажне поводження зі словами й формами, які мали й мають обмежений ужиток у літера­турній мові, недооцінка орфоепічних вимог щодо української літературної мови призводить нерідко до порушення мовних норм, до введення в мову випадкових, стилістично невиправ­даних, невластивих їй елементів. Кожне слово має цінність. Чим рідше трапляється слово, чим воно незвичніше, тим більші вимоги щодо точності його вживання. Скажімо, слово обрус досить широко представлене в мові художньої літератури. І все ж воно має певне стилістичне забарвлення і межі вжитку. Одні письменники, використовуючи діалектну назву обрус, відтворюють мовно-територіальний колорит. Інші вводять його в мову поезії як незвичну, небуденну назву, надаючи їй урочистості. Коли в сучасних прозових перекладах у стилістично нейтральному тексті послідовно вживається обрус замість скатерка, скатерть, скатертина, то це можна пояснювати браком есте­тичного смаку в перекладача. Культура мовлення — суспільно-історична, змінна цін­ність. Ніхто не буде сперечатися, що мова Марка Вовчка або Панаса Мирного — це зразки досконалого, майстерного володіння словом. Але в часи, коли творили ці письменники, ще бракувало усталених загальнонародних слів для виражен­ня певних абстрактних понять і реалій. Вони добирали їх і з просторіччя, і з діалектів, і з перекрученої в устах панської челяді російської мови. Тому такі, наприклад, уживані Панасом Мирним слова, як прошле, потушити, случатися, настрічу, лишилися поза межами літературного вжитку, а такі, як здумати, ставши в один ряд із згадати, набули певного стилістичного відтінку, який тепер не можна не брати до уваги (За Л. Масенко). III. Виділіть основну інформацію в тексті. Що, на вашу думку, є другорядним? IV. Складіть план висловлювання і стисло перекажіть текст, викори­стовуючи пам'ятку на с. 19.

 

Переглянути всі підручники
<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >>
Hosted by uCoz