Переглянути всі підручники
<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >>

 

Зв'язне мовлення Стислий переказ тексту публіцистичного стилю (усно) 26. І. Прочитайте текст. Визначте його основну думку, стиль і тип мовлення. Доберіть заголовок у формі словосполучення. Для того, щоб емоції легше було приборкувати, надавати їм естетичного виразу, використовується художній образ. Це вперше почали практикувати античні оратори, які щедро запозичували з художньої літератури поетичні прийоми. Відмінність образу від логічного умовиводу полягає в тому, що образ наче наочно показує, малює вашу думку. Образи ґрунтуються на конкретно-чуттєвих переживаннях дійсності (зорових, слухових тощо). Так, мистецтво живопису — живо­писний образ — спирається на те, що бачать наші очі. Музика використовує те, що здатні відчути наші вуха. А слово поєднує в собі можливості всіх видів мистецтва. Ось поет змальовує нам жнива, коли над полем дзижчать серпи, перетинаючи сухі й пружні, нагріті сонцем стеблини жита: «Між межами жваво, живо жовте жито жнуть женці» (Д. Загул). Що створює тут враження отого дзижчання? Повтор звука [ж] в кожному слові вірша. А можна словом і «малювати»: «Ідуть дощі. Холодні осін­ні тумани клубочать угорі й спускають на землю мокрі коси» (М. Коцюбинський). Ми ніби бачимо в уяві своїй оті «мокрі коси», що їх спускає кубло вологого мороку над на­ми — хмара. Бачимо дощ, немов живу істоту, породження пізньої осені. Як відомо, в мові нашій виділяються звуки, слова, слово­сполучення і речення. Образ твориться переважно на рівні звуків та слів, однак художня гра може спостерігатися й на рівні синтаксису. Наприклад, зміна звичного порядку слів у реченні (За С. Абрамовичем, М. Чикарьковою). II. З'ясуйте зміст першого речення. Що вам відомо про античних ораторів та ораторське мистецтво? Чи можна когось із вашого класу назвати оратором?
Краса врятує світ
III. Розгляньте репродукцію картини Золтана Шолтеса «Осінній пейзаж». Які образи створив художник? Передайте їх словами. Чим ваш опис відрізнятиметься від наведеного в тексті? IV. Поділіть висловлювання на мікротеми і доповніть одну з них відомою вам інформацією (усно). V. Складіть план і стисло перекажіть текст. Скористайтеся пам'ят­кою на
с. 19.

 

Переглянути всі підручники
<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >>
Hosted by uCoz