|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
відношення (сина з батьком, дипломатичний, відсотковий). Водний, водяний (станція, млин). Письмовий, писемний, писаний (рідною мовою, іспит, джерело).
|
|
|
|
|
|
|
Комунікативний практикум
|
|
|
|
|
|
|
II. Складіть діалог-пояснення відтінків значень утворених словосполучень.
367. І. Спишіть речення, визначте порядок слів. Доведіть, що виділені сполучення слів — речення. Змініть місце узгоджених означень відповідно до означуваного слова. З'ясуйте вид утворених синтаксичних конструкцій.
Вода холодна. Дніпро широкий. Течія швидка. Уже на середині вибився з сил. Стомився, часто пірнаючи, ховаючись під хвилями від печенізьких стріл. Терпнуть руки, ноги зводить корчами... (С. Плачинда).
II. Яка роль порядку слів у реченні? Як він впливає на вид речення?
III. Назвіть неповні речення. Свою думку доведіть.
IV. Складіть узагальнювальну схему чи таблицю «Спільні й відмінні ознаки слова, словосполучення й речення».
368.1. Прочитайте текст. Визначте його тему. Доберіть заголовок. Проаналізуйте будову речень. Продовжіть висловлювання, зберігаючи його стиль (усно).
Рідне слово — це невід'ємна частина рідного краю. Для українця це закучерявлені темними парками схили Дніпра в Києві, над якими велично здіймається в небо дзвіниця Печерської лаври; це старовинна архітектура Львова, золотоверхий Чернігів над срібною Десною, стрункі й строгі хмарочоси індустріального Харкова, буйнозелена Волинь із сумними плесами озер.
А над усією Україною, у Каневі, на Чернечій горі, — могила Великого Кобзаря, який колись розказав нашою мовою минулу славу українського народу.
Це мова могутнього військового й політичного об'єднання Запорозька Січ, що довго й завзято боронило свою волю.
Нашою мовою Маруся Чурай складала пісні, що додавали козакам снаги, нею звучали накази славнозвісного полководця й гетьмана Петра Сагайдачного, який вів на бій козацькі полки... (А. Матвієнко).
II. Випишіть граматичні основи речень. Дайте повну характеристику головним членам (див. алгоритми на с. 49, 56).
III. Замініть виділені словосполучення синонімічними. Дослідіть синтаксичну роль слів у синонімічних словосполученнях.
IV. Поясніть уживання тире в реченнях.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|