|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
369. І. Перебудуйте прості двоскладні речення на односкладні. Визначте тип односкладних речень і спосіб вираження в них головного члена.
1. Уперше ім'я Ярослава Мудрого згадується в літописній статті «Повісті минулих літ» (С. Махун). 2. Спочатку Софія Київська була оточена відкритою галереєю (С. Кримський). 3. Краса людини — творця мови, садівника прекрасного на землі — втілена у багатобарвності й могутності рідного слова (І. Вихованець). 4. Найглибший колодязь зберігся тільки у дворі Ужгородського замку (В. Зубач). 5. Про цілющі властивості джинджури гуцули склали багато пісень (Ф. Мамчур). 6. Повага до старших, до батьків вважалась у народі рисою, притаманною кожній порядній, вихованій людині (Г. Бондаренко).
II. Чи можна вважати утворені речення синонімічними до поданих?
|
|
|
|
|
|
|
Комунікативний практикум
|
|
|
|
|
|
|
III. Складіть і запишіть діалог на тему «В чому краса людини?». Яку роль виконують неповні речення в репліках діалогу?
370. І. Прочитайте текст. Визначте, що виражає заголовок — тему чи основну думку висловлювання. Назвіть тип односкладного речення, яким сформульовано заголовок.
БЕРЕЖІТЬ БАГАТСТВА ПЛАНЕТИ
Людське життя неможливе без рослин. Недарма їх називають зеленими друзями людини. Рослини забезпечують нашу атмосферу киснем. Вони дають нам основні продукти харчування. З них утворилися величезні паливні багатства. Багато рослин завдяки своїм цілющим властивостям здавна використовують для лікування: з них виготовляють медичні препарати.
У наш час з усіх кінців земної кулі лунають голоси вчених, які з тривогою повідомляють про значне збіднення рослинності в різних регіонах. В окремих країнах створено Червоні книги, що містять відомості про рідкісні види їхньої флори.
Якщо ви любите свій рідний край, намагайтеся зробити все можливе, щоб зберегти його красу й неповторність (За В. Протопоповою).
II. Випишіть односкладні речення. Визначте їх тип і спосіб вираження головного члена.
НІ. Назвіть складні речення, частинами яких є односкладні речення.
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
371. І. Прочитайте прислів'я і приказки на с. 262. Визначте їх тематику. Випишіть лише ті, до складу яких входять неповні речення. Поставте відповідний розділовий знак на місці пропущеного члена речення.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|