|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Стоїш високо — не будь гордим, стоїш низько — не гнися (Нар. творчість). 2. У цьому місті вас привітають усмішкою і запропонують заспівати. 3. Нових друзів шукай, а старих не забувай. 4. Хочеш троянду — будь готовий і до колючок. 5. Поспішиш — людей насмішиш. 6. За одного вченого дають десять невчених. 7. Не пером пишуть, а умом (Нар. творчість). 8. Справжніх друзів в нас щиро вітають. 9. Певно, тут не чули зроду, що бува негода в світі (Леся Українка). 10. Через два дні про героїчний вчинок Раї написали в газетах (П. Загребельний). 11. Сіяли всю ніч (О. Гончар).
II. Поміркуйте, в якому стилі можуть уживатися подані речення.
169. Доберіть із підручника з української літератури 6—7 односкладних неозначено-особових речень, запишіть їх та підкресліть граматичну основу.
ІЗ СЄКРЄТІВ Синтаксису
У неозначено-особових реченнях увагу зосереджують на факті, події чи процесі. Особа, яка виконує дію, невизначена, неконкретна. Вона не бере участі у спілкуванні, перебуває ніби поза тією ситуацією, в якій відбувається дія. Це не мовець і не слухач. Наприклад: Квіти дарують друзям в урочисті дні, демонструють на виставках, вирощують у садах, парках, ними прикрашають житло (В. Протопопова).
|
|
|
|
|
|
|
Мудрість народна
|
|
|
|
|
|
|
170. І. Прочитайте речення, доведіть, що вони узагальнено-особові. З'ясуйте їх значення.
1. Не спитавши броду, не лізь у воду. 2. Неправдою світ пройдеш, та назад не вернешся. 3. Згаяного часу і конем не наздоженеш. 4. Скажеш гоп, коли перескочиш. 5. Бездонної діжки не наллєш. 6. Чого собі не зичиш, того й другому не бажай (Нар. творчість).
II. Доберіть узагальнено-особові речення у вигляді прислів'їв чи приказок, запишіть їх, підкресліть граматичні основи.
Прочитайте і запам'ятайте
Неозначено-особові речення — це односкладні речення, що називають дію, стан, процес, ознаку, носієм яких є невизначена особа. Головний член у цих реченнях виражається:
1) дієсловом у формі 3-ї особи множини дійсного способу теперішнього і майбутнього часу: 3 давніх-давен творців
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|