|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
— Кволе порося, Тарасе,— відказала дідусеві бабуся,— й піч не спасе. А ось хто в листопаді не мерзне, тому й коло Йор дану нічого біда не зробить.
— До прислів'їв годилося б і прикмет доточити,— делікатно спрямовує в інше русло літній чоловік.— Бо вони доповнюють одне одного...
— Авжеж, що так,— поскубує свої вуса дідусь.— По прикметі, кажуть, прислів'я плаче.
Чутливе вухо магнітофона ловило кожну їхню прикмету:
— Якщо восени рано нанесе снігу, то й весна буде рання.
— Як перший сніг випав на мокру землю — залишиться, на суху — скоро зійде.
— На горобині й дубі багато плодів — чекай суворої зими.
— Якщо листопад буде пізній — чекай суворої і затяжної зими.
З прикметами нарешті закінчили. Гості запропонували про слухати запис. Дідусь із бабусею залюбки зголосилися, адже вони ніколи не чули самих себе. Я спостерігав, як уважно сте жили старенькі за магнітофонним голосом й посміхалися між собою (За В. Скуратівським).
Йордан — свято Водохреща (19 січня).
II. Випишіть речення з одним головним членом у формі присудка, з'ясуйте, чим він виражений і що означає. Скориставшись ма теріалом на с. 113—114 і таблицею на с. 102—103, поміркуйте, що в них спільного й чим вони різняться. Доведіть, що ці речення належать цоузагальнено-особових.
III. Гра «Хто більше?». Пригадайте, які ви знаєте прислів'я чи приказки про осінню чи зимову пору року. Запишіть їх. IV. Пригадайте, коли вживається апостроф, і з'ясуйте написання слів у рамці.
|
|
|
|
|
|
|
Комунікативний практикум
|
|
|
|
|
|
|
167. Уявіть себе філологом-фольклористом, який збирає народні прикмети, прислів'я, приказки, пісні, розпитайте про них своїх
близьких, сусідів і складіть збірочку фольклорних матеріалів вашої місцевості (місцевості, де проживають ваші бабуся і дідусь). На пишіть про ваше дослідження в публіцистичному стилі.
Із секретів синтаксису!
Односкладні речення, що є фразеологізмами, переважно належать до узагальнено-особових (бо дія стосується кож ного з нас).
168. Випишіть речення в такій послідовності: а) неозначено-осо бові; б) узагальнено-особові (див. с. 113 —114).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|