|
Зв'язне мовлення
Конспектування як різновид стислого переказу
298. І. Прочитайте текст. З'ясуйте його основні стильові ознаки. Доберіть заголовок.
Читання тексту починається зі свідомого чи несвідомого визначення мети читання. Конкретна мета — це той кут зору, під яким ви сприймете інформацію. Усвідомлення мети сприяє кращому осмисленню прочитаного, дає змогу виділити в тексті головне і відкинути неістотне, зробити необхідні висновки та узагальнення.
Робота з книгою є індивідуальною, творчою. Вона залежить і від конкретної мети, і від характеру тексту, і від особистості читача. Однак існують усталені, загальноприйняті прийоми і методи ведення записів, про які йтиметься далі. Основну увагу ми зосередимо насамперед на тих формах запису, які дають змогу передати конкретизований зміст текстової інформації,— це план, тези та конспект. А почнемо ми з найбільш короткої, але водночас достатньо місткої форми запису — з плану.
План — це короткий послідовний перелік основних питань, або тем тексту. До цієї форми запису прочитаного ми вдаємося тоді, коли хочемо краще зрозуміти структуру та зафіксувати основні теми книги або статті. План великої книги — це, по суті, її розширений оглав (зміст). Але він може бути складений і до певної частини тексту. Про опрацювання саме таких, порівняно невеликих за обсягом текстів, і йтиме мова.
План передує тезуванню та конспектуванню — більш складним формам запису. І план, і тези, і конспект — це аналітичні записи прочитаного. На відміну від виписок (цитат), ці форми записів потребують відповідного аналізу та перекодування інформації.
Перш ніж скласти план, ви повинні прочитати весь текст або ту його частину, яку належить опрацювати. В остаточному вигляді план записують лише тоді, коли визначено головну думку твору та виділено основні питання, що її розкривають. Ви вже вмієте це робити, але давайте поміркуємо, чи найкращим чином. Пригадайте, чи робите ви під час читання позначки. Що саме і як виділяєте в тексті? Чи виписуєте найважливіші місця? Все це є необхідним для успішного опрацювання книги чи статті (3 кн. «Учіться висловлюватися»).
II. Поміркуйте, яку ви одержали нову інформацію про читання тексту і складання плану.
III. Складіть план прочитаного (простий або складний) і стисло перекажіть текст, дотримуючись плану. Використовуйте речення з відокремленими членами.
|
|