|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мовознавче дослідження
|
|
|
|
|
|
|
299. І. Прочитайте текст. Запам'ятайте нові для вас відомості.
Як зазначається у словнику української мови, слово відтворення має декілька значень: 1) створювати, виробляти знову те саме; повторювати, відновляти; 2) передавати що-небудь з максимальною точністю; 3) відновлювати в пам'яті, пригадувати.
У роботі з текстом відтворення — це
|
|
|
|
|
|
розумова дія, що полягає у відновленні змісту почутого або прочитаного в певній словесній формі. Робота з текстом передбачає складання плану, тез і конспекту. Це не просте відтворення, а складні види записів, що є результатом переробки інформації, згортання її і точної передачі змісту почутого або прочитаного тексту.
План — це порядок розміщення певного викладу, його композиція. План містить сукупність основних думок, виражених у тексті, а точніше — короткий послідовний перелік основних питань або мікротем тексту.
Розрізняють такі типи планів: простий і складний, називний, питальний, тезовий, цитатний. У простому плані виражаються найбільш важливі елементи тексту, а складний план відображає структуру тексту більш детально.
Пункти плану можуть бути оформлені у вигляді: а) називних речень; б) питальних речень; в) розповідних речень у формі тези; г) цитат із тексту.
Теза — це положення або ствердження, що розвивається і доводиться в тексті чи його фрагменті. Теза формулюється у вигляді розгорнутого розповідного речення. Вона відрізняється від пункту плану тим, що є стислим повідомленням про те, що було назване у його формулюванні.
Складання тез (тезування) — це розширення плану, детальніше відтворення мікротем тексту. Тезування є безпосередньою підготовкою до конспектування.
Слово конспект означає короткий запис змісту певного тексту. Конспект складається з плану тексту та стисло викладених положень, фактів і прикладів. Конспект тексту повинен бути логічним, зв'язним, послідовним. Справді, конспект — це короткий зв'язний виклад змісту будь-якого тексту в письмовій формі. Під конспектуванням розуміється процес мисленнєвої переробки і писемного відтворення почутого або прочитаного тексту.
Конспектування — складний процес, у якому поєднується аудіювання або читання з письмом (М. Пентилюк).
II. Знайдіть у тексті визначення слів, що в рамці, і випишіть їх.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|