|
Увечері я уявляв козу саму обіч дороги в місячному сяйві і в цілковитій тиші. Я розумів, що в неї десь має бути хазяїн, який забирає її на ніч додому,— та все одно серце мені щеміло. І от одного такого вечора я вирішив визволити козу з рабства.
Коли до мене зайшли друзі, щоб разом іти на річку, план визволення кози був уже готовий. Пройшовши з усіма півдороги, я сказав, що забув удома надувний рятівний круг, без якого мені купатися не дозволялося. При свідках я одв'язувати козу не хотів, боячись, що цей мій душевний порух викличе кепкування товаришів.
Я побіг додому, вхопив свій рятівний круг і пішов назад, наперед тішачись і вимальовуючи в уяві вдячні погляди приреченої на постійне кружляння навколо свого кілочка безсловесної тварини.
Вона і уявити не могла, яка приємна несподіванка на неї чекає. Коза не змінила своєї набутої життєвим досвідом поведінки і тоді, коли я підійшов упритул. Тепер я розумію: вона була набагато хитріша за мене й не така вже зобиджена долею, як уявлялося мені — довірливому й наївному.
Підтримуючи однією рукою круг, щоб він не зсунувся, я другою спробував розв'язати вузол на кілку — до кози наближатись я побоювався. Потім здогадався, що вирвати його із землі буде значно простіше.
Козу зацікавили мої дії, і вона спідлоба позирала на мене... (За Я. Стельмахом).
II. Прочитайте пам'ятку. Які особливості має докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням?
Пам'ятка
Як готувати докладний переказ тексту із творчим завданням
1. Прочитайте або прослухайте текст.
2. Визначте стиль, тип, жанр мовлення, тему та основну думку висловлювання.
3. З'ясуйте значення незнайомих слів.
4. Висловіть усно власну думку про прочитаний (прослуханий) текст з погляду його змісту, форми, задуму і мовного оформлення.
5. Визначте тезу творчого завдання і доберіть художні засоби, які б її розкривали.
6. Поміркуйте над змістом і послідовністю висловлювання.
7. Підготуйте складний план усього тексту, включаючи власне творче доповнення.
8. Напишіть докладний переказ тексту, підпорядковуючи висловлювання темі та основній думці, дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, а також авторського задуму.
|
|